Erik Larsen definerer i denne boken miljøterapi og tar et oppgjør med begreper som atferdsvansker, omsorg og behandling samtidig som han formidler kunnskap om miljøterapeutrollen og miljøterapeutisk ledelse. Forfatteren viser oss hvem disse barna er og hvorfor de bør få tilbud i institusjon. Med vekt på samspillsforståelsen får vi kunnskap om hvordan vi kan forstå og møte barn og ungdommer, hvordan institusjonsplassering virker og hvordan vi kan samarbeide med foreldre og nettverk. Boken henvender seg spesielt til studenter og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn og unge. Har referanser og register. 181 s. Ib. 2004.
. - Bibliografi: s. 171-179
Forlaget skriv om denne boka: Miljøterapi er å organisere og legge til rette for forandring og utvikling. Hvordan kan organisering gjøre miljøterapeutene gode og differensiering gjøre metoder effektive?
Han definerer miljøterapi og tar et oppgjør med begreper som atferdsvansker, omsorg og behandling samtidig som han formidler kunnskap om miljøterapeutrollen og miljøterapeutisk ledelse. Forfatteren viser oss hvem disse barna er og hvorfor de bør få tilbud i institusjon. Med vekt på samspillsforståelsen får vi kunnskap om hvordan vi kan forstå og møte barn og ungdommer, hvordan institusjonsplassering virker og hvordan vi kan samarbeide med foreldre og nettverk.
Boka henvender seg spesielt til studenter og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn og unge. Fokuset på organisering som mulighet eller hinder i terapeutisk arbeid, har gyldighet utover arbeidet med utsatte barn og unge og gjør at boka vil være av interesse for dem som er opptatt av miljøterapi med andre målgrupper.